Zöld Szív Országos Szakmai Találkozó Esztergom 2016. máj. 20-22.

Spread the love

Május 20-án, pénteken délután 1 órától gyülekeztünk az esztergomi Duna Múzeumban, ahol finomságokkal vártak minket a muzeológusok. Fehér Györgyi múzeumpedagógus végigvezetett bennünket a múzeumban, s mi élvezettel próbáltuk ki a víz tulajdonságait bemutató érdekes, interaktív játékokat, s elmélyülten hallgattuk a Dunáról szóló tájékoztatását.

A múzeum bejárása után videofilmet tekintettünk meg a Zöld Szívről, majd kezdetét vette a tudományos konferencia. Első előadónk, Dr. Weidinger Tamás, az ELTE TTK Meteorológiai Tanszékének docense a klímaváltozás következtében fellépő szélsőséges meteorológiai jelenségekről tartott előadást. Ezt követően Fehér Györgyi előadása következett, majd őt követte Jantnerné Oláh Ilona, a paksi Hétszínvirág Óvoda vezetője, aki bemutatta a környezeti- és természeti nevelés terén végzett óvodai pedagógiai programjukat. Orgoványi Anikó a globális klímaváltozás következtében egyre terjedő aszály és elsivatagosodás és a migráció összefüggéseire mutatott rá előadásában.

A konferencia végén a hangulatos Padlizsán étteremben vacsoráztunk, majd a kollégiumban folytattuk a beszélgetést. A jó hangulatról a Jantner házaspár gondoskodott jófajta paksi borokkal. Köszönjük a szívességüket!

Május 21-én, szombaton reggel újabb résztvevők csatlakoztak a rendezvényhez. Túravezetőt is kaptunk Ruda Gábor, az Esztergom és Vidéke c. folyóirat kiadója személyében. Az ő vezetésével kaptattunk fel a 404 m magas Vaskapu csúcsra, ahol a Brilly Gyula Menedékházban finom gulyáslevessel vártak minket. Útközben Dr. Victor András türelmes segítségével meghatároztuk a nyíló vadvirágokat és rácsodálkoztunk az egyre táguló panorámára is, az Esztergom a város képét uraló bazilikára, a Dunán átívelő Mária Valéria hídra, a túloldali Párkányra, s déli irányban a Kétágú-hegyre és a Strázsa-hegyre.

Délután a hegyi túra után átsétáltunk a Ferenc József és Sissi lányáról, Mária Valériáról elnevezett hídon Párkányba, ahol a helyi strandfürdőben pihentük ki a délelőtti túra fáradalmait. Visszafelé a hídon rácsodálkoztunk Esztergom gyönyörű látképére, tettünk egy sétát a Duna-parton, majd a Padlizsán étteremben ismét hangulatos vacsorát költöttünk el.

Május 22-én, vasárnap reggeli után a vármúzeumba mentünk, ahol szakvezető várt már bennünket. A félórásra tervezett múzeumvezetés másfél órásra sikeredett, olyan nagy volt az érdeklődés a részünkről, amit a muzeológus lelkes magyarázattal hálált meg. Rácsodálkoztunk a feltárt és nemrégiben felújított várkápolnára, amelynek márvány padlózata még eredeti állapotban maradt fenn, s számos királyunk és családtagjaik lába nyomát őrzi, (pl. III. Béla, II. András, IV. Béla, Szent Erzsébet, Szent Margit) és a falon látható a híres esztergomi oroszlán freskó! A múzeumlátogatás után a bazilika vagy hivatalos nevén Nagyboldogasszony és Szent Adalbert Főszékesegyház látogatása következett, ahol a teret bezengő orgonamuzsika még inkább fokozta az élményt. A legelszántabbak még a bazilika kupoláján körbefutó kilátóba is felmerészkedtek, ahol csodálatos panoráma tárult a szemük elé.

A találkozó összegzése

Jó érzés volt újra személyesen találkozni és hasznos volt gondolataink kicserélése. A környezeti nevelésbe vetett hitünkben újra megerősödve, érzelmileg feltöltődve tervezgettük a jövőt. Közkívánatként merült fel, hogy 2017 tavaszán közös szervezésben vegyünk részt a csíksomlyói búcsún, őszén pedig Hajdúszoboszlón tartsuk meg az évenkénti zöldszíves országos találkozót. Izgalmas évnek nézünk tehát ismét elébe.

Addig is jó munkát, izgalmas zöldszíves élményeket, felfedezéseket kívánok!