Zöldszíves helyi programterv /minta/

A következő zöldszíves programtervet mintaként tettük föl, melyet a paksi Hétszínvirág Óvoda készített. A terv annyira jó, hogy nem csak óvodáknak ajánljuk, hanem iskolai csoportoknak is, kis átdolgozással. Javasoljuk, hogy egészítsétek ki saját adottságaitokkal, formáljátok saját arculatokra.

Ezúton is köszönjük Jantnerné Oláh Ilona óvodavezetőnek és kollégáinak a nagyszerű összeállítást!


A Paksi Benedek Elek Óvoda Hétszínvirág tagóvoda zöldszíves programterve

ALAPELVEINK A KÖRNYEZETI-, KÖRNYEZETVÉDELMI NEVELÉSBEN

  • BECSÜLJÜK ÉS ÓVJUK A TERMÉSZET ÉRTÉKEIT.
  • ISMERKEDÜNK A VADON ÉLŐ NÖVÉNYEKKEL, ÁLLATOKKAL, MEGTANULJUK TISZTELNI, ÉS VÉDENI ÉLŐHELYEIKET.
  • VÉDNÖKSÉG ALÁ VESZÜNK EGY TERMÉSZETI ÉRTÉKET: RÉT, FA, ERDŐRÉSZ, MEZŐRÉSZ, UDVARRÉSZT STB.
  • NEM SZENNYEZZÜK AZ ÉLŐVIZEKET.
  • BECSÜLJÜK A TISZTA, JÓ LEVEGŐT.
  • ŐRIZZÜK A TERMÉSZET ÉS KÖZVETLEN KÖRNYEZETÜNK TISZTASÁGÁT.
  • NÖVÉNYEKET ÜLTETÜNK ÉS GONDOZZUK AZOKAT.
  • ARRA TÖREKSZÜNK, HOGY TEVÉKENYSÉGEINKKEL NE ZAVARJUK A TERMÉSZETET.
  • AZ ÁLLATOKKAL IS KÍMÉLETESEN BÁNUNK. ( NEM FELEMELLEK, HOGY A VENDÉGEM LEGYÉL, HANEM LEHAJOLOK HOZZÁD, HOGY A VENDÉGED LEHESSEK – ELVET KÖVETJÜK. ).
  • SOHA NEM SZEDÜNK LE RITKA, VÉDETT NÖVÉNYT. (Arra törekszünk, hogy minél több védett fajt megismerjünk.)
  • A LEHETŐSÉGEINK SZERINT SZELEKTÁLJUK A HULLADÉKOT.
  • ELFOGADJUK A ZÖLD SZÍV IFJÚSÁGI TERMÉSZETVÉDŐ MOZGALOM ALAPELVEIT ÉS A TERMÉSZETPEDAGÓGIA CÉLKITŰZÉSEIT. NÉPSZERŰSÍTJÜK AZOKAT A SZÜLŐK KÖRÉBEN IS, HISZEN AZ ÓVODA ÉS A CSALÁD KÖZÖSEN NEVEL.

HOGYAN LESZ EGY ÓVODÁSBÓL ZÖLDSZÍVES?

  • MEGTANÍTJUK, A NEVELÉS FOLYAMATÁBAN, HOGY A NÖVÉNYEK ÉS AZ ÁLLATOK IS ÉLŐLÉNYEK, ÚGY MINT  AZ EMBEREK.
  • VANNAK OLYAN ÉLŐLÉNYEK, AMELYEK NEM BIZTOS, HOGY TETSZENEK NEKÜNK, DE ATTÓL AZOK MÉG SZERETNÉNEK ÉLNI, ÚGY MINT AZ EMBEREK. EHHEZ JOGUK IS VAN, MINT BÁRMELY ÉLŐLÉNYNEK.(AZ SEM BIZTOS, HOGY TE TETSZEL MINDENKINEK, VAGY TÉGED SZERET MINDENKI, MÉGSEM PUSZTÍTANAK EL.) A „HAGYD ÉLNI” ELVÉT ÉRTETJÜK MEG VELÜK. (pl: Aki eltapossa a bogarakat, gilisztát, vagy bántja az élőlényeket, az soha nem zöld szíves)
  • MINDEN CSOPORT VÁLASZT EGY UDVARRÉSZT, VAGY EGY FÁT, EGY ÉLŐHELYET, AMIT RENDSZERESEN GONDOZ, MEGFIGYEL, ÉS A MEGFIGYELÉSEIKET VALAMILYEN FORMÁBAN RÖZÍTIK. Pl: ” AZ ÉN ZÖLD SZÍVES FÜZETEM” -BE” Ez házilag is barkácsolható. VAGY FILMEN, FÉNYKÉPEN, RAJZOLÁSSAL STB.
  • AZ ÓVODÁBA JÁRÓ GYERMEKEKET MEGISMERTETJÜK A „ZÖLD SZÍV MOZGALOM” TÍZ PONTJÁVAL, AZ ÓVÓNÉNIK ÉS A SZÜLEIK SEGÍTSÉGÉVEL.
  • AHOGY AZ ÁLLATOKKAL, UGYANÚGY A NÖVÉNYEKKEL IS MEGTANULUNK KÍMÉLETESEN BÁNNI. PL: NEM TÉPJÜK LE A LEVELÜKET, NEM HÚZZUK KI GYÖKERESTŐL, NEM TAPOSSUK LE.
  • IGYEKSZÜNK MINÉL TÖBB NÖVÉNY- ÉS ÁLLATFAJJAL MEGISMERKEDNI, TAPASZTALATOKAT SZEREZNI, ÉLMÉNYEKET ÁTÉLNI.
  • MEGTANULJUK AZT A HELYES MAGATARTÁSFORMÁT, AHOGYAN A TERMÉSZETBEN VISELKEDNÜNK KELL A SÉTÁK, KIRÁNDULÁSOK ILLETVE A MINDENNAPOK SORÁN.
  • AZ AZ ÓVODÁS, AKI EZEKET MÁR MEGTANULTA TANÍTSA MEG PAJTÁSAINAK, SZÜLEINEK, TESTVÉREINEK. MUTASSON PÉLDÁT.

JANUÁR

TEVÉKENYSÉGEK, ÖTLETEK A MEGVALÓSÍTÁSHOZ:

  • Beszélgetések az állatok téli álmáról.
  • Időjárás-  és évszak korongot készítünk rajzokból és képkivágásokból.
  • Táplálékláncok összeállítása képek segítségével.
  • Játék az érzékszervekkel:
  • Kóstoljunk: diót, mogyorót, mandulát, mézet, napraforgómagot stb.
  • Szagoljunk: kenyeret, almát, gombát, petrezselymet, répát, hagymát stb.
  • Tapintsunk: a környezetünkből vett tárgyakat. Pl a kincses sarokból vett kavicsot, kagylót, terméseket stb.
  • Népszokásokról, néphagyományokról beszélgetünk. (vízkereszt, farsang kezdete, pálfordulás)
  • A kialakított „természetbúvár” terem felszereltségét gazdagítjuk, bővítjük.
  • Madáretetés csoportonként.
  • Komposztálunk.
  • Szelektáljuk az óvodában keletkezett hulladékot.

FBRUÁR

TEVÉKENYSÉGEK, ÖTLETEK A MEGVALÓSÍTÁSHOZ:

  • Említsük meg a barnamedvét, mint időjóst.
  • Készülünk a Zöld Szív Napjára úgy, hogy értelmezzük a Zöld Szív 10 pontját. A 4-5 évesekkel a 2.3.7. 9. pontokat, a 6-7 évesekkel az 1.4.5.6.8.10. pontokat.
  • Elkészítjük minden gyereknek “Az én zöld szíves füzetem”-et. Ebbe lehet az év folyamán a gyűjteményt készíteni, rögzíteni az élményeket, beleragasztani képeket, rajzokat stb.
  • Magvak és virághagyma hajtatása.
  • Madarász ovi, a foglalkozások.
  • A gyűjteményünk gazdagítása, faliújság bővítése az előtérben.
  • Foglalkozások, játékok a természetbúvár-teremben és a szabadban.
  • Komposztálunk.
  • Szelektáljuk az óvodában keletkezett hulladékot.
  • Továbbtervezzük a lepkekertünk, madárkertünk, a tanösvényünk és gyógynövénykertünk, hogyan és mivel bővíthetjük?
  • Madarász ovi foglalkozás.
  • Gyűjteményeink gazdagítása (projektek, Mesék a fákról, Madarak, Víz, Duna stb)
  • Magoncok , csemeték nevelése
  • Jeles napokhoz kötődően a bejárati faliújság megújítása:
    • Víz világnapja
    • Zöld szív napja

MÁRCIUS

TEVÉKENYSÉGEK, ÖTLETEK A MEGVALÓSÍTÁSHOZ

  • Ismerkedünk Béka-Réka kalandjaival a „Védjük patakunkat” munkafüzet hátoldaláról.
  • Ismerkedünk Sáska Miska és Borz Rozi kalandjaival
  • Fogalmak gyarapítása: természetvédelmi terület, védett, folyó, folyópart, áradás, apadás, vadvirágok, stb.
  • Séták megfigyelések az ébredő természettel kapcsolatban.
  • Folyófigyelés a nagycsoportosoknak.
  • A tavasz első napja: március 21, ez egyben a ZÖLD SZÍV NAPJA is. Ezen a napon a nagyok adjanak az óvodába járó összes gyereknek ajándékba a ruhájukra felragasztható zöld szívecskét. A Zöld Szíves zászló ünnepélyes kitűzése az óvodában.
  • A nagyok megünneplik, hogy már egy éve igazi „zöld szívesek”, hiszen van már igazolványuk.
  • Játékok, kísérletek a VÍZ VILÁGNAPJA alkalmából, pl.: különböző ízű vizek kóstolgatása, színes buborékkép készítése, víz színezése stb.
  • Beszélgetünk a vízszennyezésről. Ki szennyezi a vizeket? Milyen hatásai vannak ennek? Eljuthat-e az emberhez a tápláléklánc során?
  • Szemléltjük a gyerekeknek, hogy víz nélkül nincs élet.
  • Szemléltetjük a gyerekeknek azt, hogy fény és víz nélkül nincs élet.
  • Madarász ovi foglalkozás
  • Tavaszi népszokások, hagyományok.
  • Új védenc választása csoportonként.
  • Komposztálunk.
  • Szelektáljuk az óvodában keletkező hulladékot.
  • Projektgyűjtemény készítése az évszakok szerint, folyamatos bővítése.
  • A nemzeti ünnepünkhöz köthetően várlátogatás Simontornyára
  • A költöző madarak visszatérnek- megfigyelések.
  • Nevelj fát magról – ismerkedés hazánk őshonos fáival. Vendégünk Orgoványi Anikó a Zöld Szív ITM elnöke
  • Vízvizsgálat március 9-10.

JELES NAPOK:

  • MÁRCIUS 21. A tavasz első napja
  • A víz világnapja
  • A Zöld Szív Napja

ÁPRILIS

TEVÉKENYSÉGEK, ÖTLETEK A MEGVALÓSÍTÁSHOZ:

  • Kirándulás az Ürgemezőre.
  • A különböző madarak megfigyelése az óvoda udvarán és kirándulások terepfoglalkozások alkalmával. Tablókészítés.
  • Ismerkedés az év madarával: egerészölyv
  • Projektkészítés: széncinke
  • Kertgondozás az óvoda udvarán.
  • Beszélgetések kezdeményezése a FÖLD nevű bolygóról. Beteg a Föld, mi baja lehet? Hogyan tudnának az óvodások ezen segíteni? És a felnőttek?
  • Madarász ovi, terepfoglalkozás.
  • Védencünk megfigyelése, gondozása.
  • Komposztálunk.
  • Szelektáljuk az óvodában keletkezett hulladékot.
  • Ellátogatunk a város öreg fáihoz
  • Az év vadvirága a leánykökörcsin
  • Országos Találkozó: Balatonfűzfő
  • KOKOSZ Országos Találkozó Szűrcsapó Óvoda
  • Kertkialakítások az óvodánk udvarán – Én kis kertet kerteltem

JELES NAP:

  • Április 22. A Föld Napja

MÁJUS

TEVÉKENYSÉGEK, ÖTLETEK A MEGVALÓSÍTÁSHOZ:

  • Kertgondozás
  • Kirándulás
    • Szekszárd Sötétvölgy
    • Tamási
    • Gemenc
    • Imsósi erdő
    • Löszfal
    • Gárdonyi kilátó
    • Vörösmalom
    • Ürgemező
  • Cseresznyés puszta, stb.
  • Gyűjteményeink bővítése.
  • Az “új” szülőkkel az első szülői értekezleten beszélgetünk a zöld szíves mozgalomról és annak lényegéről.
  • Madarak és fák képeiből puzzle játékot készítünk, barkácsolunk.
  • Utána nézünk, melyek azok az ünnepek, amelyek valamilyen fával vannak kapcsolatban. Pl. májusfa.
  • Madarász ovi terepfoglalkozás, hazánk egyik természetvédelmi táján.
  • Védencünk megfigyelése, gondozása.
  • Komposztálunk.
  • Szelektáljuk az óvodában keletkező hulladékot.
  • Gyógynövénykertünk, lepke és madárkertünk, valamint tanösvényünk fejlesztése.
  • Vízvizsgálat május 11-12

JELESNAP:

  • MÁJUS 10. A MADARAK ÉS FÁK NAPJA

JÚNIUS

TEVÉKENYSÉGEK, ÖTLETEK A MEGVALÓSÍTÁSHOZ:

  • Zöld Szíves tábor szervezése nagyoknak ( a lehetőségek és az igények figyelembe vételével ).
  • Kertgondozás, locsolás, gyomlálás.
  • “Nem minden hulladék szemét!” Hulladékból játékokat, hangszereket készíthetünk, ajándékozhatunk a kisebbeknek, pl.:
    • Sajtosdobozból dobot készítünk, kidíszítjük.
    • Dióhéjból és kartonból “csattogó” ritmushangszert barkácsolunk.
    • Tojáshéjból mozaikképet ragasztunk.
    • Nagyméretű dobozokból várat készítünk ragasztással, festéssel.
    • Maradék textilből képet komponálunk  vágással, ragasztással.
    • Újságpapírból játékokat kasírozunk.
  • Védencünk megfigyelése, gondozása.
  • Komposztálunk.
  • Szelektáljuk az óvodában keletkezett hulladékot.
  • Kreatív tábor nagycsoportosoknak természetes anyagok felhasználásával
  • Kiskőrös óvodapedagógusok találkozója

JELESNAP:

  • Június 5.: Környezetvédelmi Világnap

JÚLIUS, AUGUSZTUS

TEVÉKENYSÉGEK, ÖTLETEK A MEGVALÓSÍTÁSHOZ:

  • Az udvaron “talált” állatokkal kíméletesen bánunk, ha megfigyeltük, biztonságos helyre tesszük.
  • Madáritatás az óvoda udvarán.
  • Növények kisállatok gondozása.
  • Komposztálunk.
  • Szelektáljuk az óvodában keletkezett hulladékot.

SZEPTEMBER

TEVÉKENYSÉGEK, ÖTLETEK A MEGVALÓSÍTÁSHOZ:

  • Nyári élményekről rajzolás, fényképek nézegetése. Az élményeket rögzítjük a zöld szíves füzetetekbe.
  • “Kincsek” begyűjtése, rendszerezése valamilyen közösen kialakított szempont szerint.
  • Készülődünk az ÁLLATOK VILÁGNAPJÁRA. Különböző képeket gyűjtünk állatokról, ez lehet a ház körül élő kedvencekről, újságkivágásokból, melyeket felhasználva tablókat készítünk, vagy az állatok könyvét állítjuk össze. Erre az alkalomra ki lehet nevezni egy polcot, ahol az éppen aktuális témának megfelelő könyveket tartjuk, most például az állatokról.
  • Puzzle játékot készítünk állatképekből “házilag”.
  • Ismerkedjünk meg Sáska Miska kalandjaival. (Védjük a mezőnket munkafüzet hátoldala)
  • Ismerkedjünk meg Borz Rozi kalandjaival (Védjük az erdőnket munkafüzet hátoldala)
  • Fogalmak gyarapítása: erdő, erdei út, ösvény, tisztás, mező, rét, erdész, árokpart, madárodú, védett állat, stb.
  • Madarász ovi: Mik azok a madarak? Címmel diavetítés a természetbúvár szobában.
  • Mi történt a védencünkkel? – megfigyelések.
  • Komposztálunk.
  • Szelektáljuk az óvodában keletkezett hulladékot.
  • Tanösvény avató névadó: „Csörgő dió” tanösvény
  • Kunhegyes Zöldszíves pedagógusok találkozója

JELES NAPOK:

  • Sze4.: Az Erdő Napja – 2011. az erdők éve
  • Takarítási Világnap

OKTÓBER

TEVÉKENYSÉGEK, ÖTLETEK A MEGVALÓSÍTÁSHOZ:

  • Az ÁLLATOK VILÁGNAPJÁRÓL csoportonként emlékezünk meg az életkori sajátosságokat figyelembe véve. Pl: óriási dobozt ragasztunk tele állatképekkel, újságkivágásokkal. A zöld szíves füzetébe mindenki beleragaszt egy – egy állatot ábrázoló képet, ami neki valamilyen okból szimpatikus, érdekes.
  • Készítsünk “ÁLLATOK KÖNYVVÉT” a csoporttal, az általuk gyűjtött képeket felhasználva.
  • Összegyűjtjük, milyen mondókákat, verseket, dalokat, meséket ismerünk, amiben szerepel valamilyen állat.
  • Gyurmából mintázzunk állatfigurákat.
  • Rajzoljunk “leg” állatokat, pl: legravaszabb, leglomhább, legerősebb, legkisebb, legnagyobb, legoktondibb stb. Beszélgetünk arról, hogy vajon miért ragasztotta az ember ezeket a tulajdonságokat rájuk? Nekünk milyen külső és belső tulajdonságaink vannak?
  • Ismerkedünk a “védett állat” fogalmával.
  • Ismerkedünk a “rejtő szín” fogalmával.
  • Az ősz színeinek összegyűjtése, színpaletta készítése.
  • Ismerkedés, tablókészítés a költöző madarakról.
  • Gyűjtünk kukoricaszárat a téli barkácsoláshoz.
  • Gyűjtünk ehető és nem ehető magvakat.
  • Befőzés.
  • Madarász ovi, terepfoglalkozás.
  • Mi történt védencünkkel? – megfigyelés, gondozás.
  • Komposztálunk.
  • Szelektáljuk az óvodában keletkezett hulladékot.

JELES NAP:

  • Október 4.: Az Állatok Világnapja
  • Október első hétvégéje: Madármegfigyelő nap

NOVEMBER

TEVÉKENYSÉGEK, ÖTLETEK A MEGVALÓSÍTÁSHOZ:

  • Folyó figyelés.A vízpart állat- és növényvilágának megfigyelése.
  • A dér, a zúzmara megfigyelése, próbáljuk ezeket különböző technikákkal ábrázolni.
  • Az ősz színei.
  • Az időjárás változásainak megfigyelése és jelölése az időjárás korongon.
  • Készítsünk tablókat az őszről.
  • Az állatok téli álma.
  • Madarász ovi, diavetítés a természetbúvár szobában.
  • A védencünk megfigyelése.
  • Ha leesik a hó, elkezdjük etetni a madarakat.
  • Komposztálunk.
  • Szelektáljuk az óvodában keletkezett hulladékot.
  • Vízvizsgálat a Dunán

DECEMBER

TEVÉKENYSÉGEK, ÖTLETEK A MAGVALÓSÍTÁSHOZ:

  • Madárkarácsonyt rendezünk. A hozzánk szokott madarakat folyamatosan etetjük.
  • Beszélgetünk az örökzöld növényekről.
  • Karácsonyfadíszeket készítünk természetes alapanyagból.
  • Folyamatosan gondozzuk a csoportszobánkban lakó élőlényeket.
  • Madarász ovi.
  • Komposztálunk.
  • Szelektáljuk az óvodában keletkezett hulladékot.
Scroll UpScroll Up