ŐSZ:
Október 19.: „Klímaváltozás” Tudományos Konferencia Pomázon
A klímaváltozás természetes folyamat vagy az ember bűne? Mit tudunk tenni a fékezéséért és a hozzá való alkalmazkodás érdekében? Ezeket a kérdéseket neves tudósok és művészek járják körül a maguk szemével.
Vízvizsgálati nap:
Október utolsó hétvége: (25-26)
Kiemelt feladat: Víz átlátszósága
(Akinek szüksége van vízvizsgálati lapra, vízátlátszósági műanyag lapra vagy vízigerinctelen határozólapra, az jelezze felénk!)
„A természet remekművei”: Tavaly ezzel a címmel azt kértük tőletek, hogy keressetek olyan formákat, hangokat, ritmusokat, amelyek a természetet, mint „alkotóművészt” mutatják be. Mire jutottatok? Alkottatok? Ha igen, küldjétek be rajzát, fotóját e-mailen. A legszebb alkotásokat felrakjuk a Zöld Szív honlapjára.
TÉL:
Nyomozzatok utána, hogy a gyorséttermek környezetbarátok-e vagy sem! Használnak-e pálmaolajat, egyszer használatos műanyagokat (pl. evőeszközöket, tányérokat, poharakat stb.), nyomozzátok ki, honnan származnak az ételek alapanyagai? Az is kérdés, hogy mennyire egészégesek a gyorséttermi enni-innivalók.
Zöld Szív kiadvány: Legyetek szerzőtársai a „30 éves a Zöld Szív” kiadványunknak!
Készítsetek rövid beszámolót (max. egy A/4 oldalon) a jelenlegi zöldszíves tevékenységeitekről, és küldjétek el nekünk e-levélben, fotókkal és rajzok fotóival mellékelve.
„Mit tudok tenni én?” – Dolgozzatok ki tervet arra, hogy az iskolátok vagy óvodátok rendezvényei között kapjon kiemelt helyet a klímaváltozás téma, s feltétlenül kapcsolódjanak hozzá egyéni, csoportos és iskolai/óvodai szintű tevékenységek, vállalások is a változás mérséklésére, illetve a hozzá való alkalmazkodás módjaira. Küldjétek el a kidolgozott tervet, hogy ötletet adhassunk másoknak is!
Játsszunk őserdőt! – Találjatok ki és/vagy írjatok egy rövid színdarabot az őserdők felégetéséről. Tanuljátok meg és játsszátok is el közönség előtt! A szereplők között legyenek az erdőben élő növények, állatok, bennszülöttek, és legyenek farmerok, kereskedők, tehenek stb.
Beszélgessetek az őserdők irtásáról, nézzetek meg róla szóló filmeket. Milyen hatással van az erdőégetés a Föld ökoszisztémájára, légkörére, vízháztartására, állat- és növényvilágára, az ottani őslakosokra stb. Mekkora az őserdő fajgazdagsága? Keressetek adatokat, hogy hány faj él a különböző élőhelyeken: sivatag, esőerdő, szárazföld, tundra, mezőgazdasági terület, rét, lombhullató erdő, faültetvény stb. Készítsetek térképet arról, hol vannak a világon őserdő égetések!
TAVASZ:
Zöld Szív 10 pontja témahét: Szenteljetek 10 napot a Zöld Szív 10 pontjának alapos értelmezésére oly módon, hogy minden nap csak egy ponttal foglalkoztok, de azt alaposan végig gondoljátok. Ki ne maradjon az, hogy az adott pontot összekapcsoljátok a helyi természeti értékekkel, s főleg azzal, hogy mit tesztek (vagy éppenséggel nem tesztek) a pont üzenete alapján. (Köszönjük az ötletet a paksi Hétszínvirág Óvoda vezetőjének, Jantnerné Oláh Ilinek!)
Hogyan lehetsz zöldszíves? – új jelentkezőknek. Ha átismételtétek a Zöld Szív 10 pontját, akkor teljesítsétek az ezzel kapcsolatos feladatokat, pl.: „vegyetek részt szelíd természet-megfigyelő túrán. Ismerjetek meg legalább 5 környékbeli vadvirágot. Rajzoljatok a természetről egy képet stb.
Ünnepélyes igazolványátadás: Az új zöldszíveseket lehetőleg a Zöld Szív Napján (március 21-én) avassátok fel zöldszívessé, és ekkor adjátok át a zöldszíves igazolványukat is. (Jó lenne, ha ekkor minden gyerek kapna egy-egy zöldszíves ajándékot, pl. jelvényt, matricát, pólót stb.).
Vízvizsgálati napok:
Április: utolsó hétvége (24-25.) Kiemelt feladat: A víz színének és szagának megfigyelése
Május: utolsó hétvége (24 -25.) Kiemelt feladat: A vízben és a vízparton élő növények és állatok megfigyelése
Helyi öröm és bánat térkép készítése: Nézzetek körül a lakóhelyeteken és környékén, hogy mi az, aminek egy zöldszíves igazán örülhet, és mi az, ami miatt elszomorodik. Örökítsétek meg a látottakat egy általatok rajzolt térképen, ahol kis és ikonokkal jelezzétek az öröm és bánat pontokat. Ha tudtok tegyetek lépéseket is a megőrzésért, vagy a helyzet jobbításáért.
NYÁR:
Zöldszíves tábor szervezése
Ötletek a tábor tematikájához:
A természet szépségeinek megfigyelése, a károkozások észrevétele
Klímaváltozás a zene és ritmus nyelvén: Zenéljétek, ritmizáljátok le a klímaváltozást